02 September 2017

Vom Werden deutscher Filmkunst, Part 5

In the fifth post on Vom Werden deutscher Filmkunst, we focus on what happedned in the German studios like the glass house of the pioneering Eiko film. Pictures of the gigantic forest set for Fritz Lang's Die Nibelungen (1924), of the groundbreaking 'entfesselte kamera' (unchained camera) as used for F.W. Murnau's Der letzte Mann (1924) and of the model for Leni Riefenstahl's Der heilige berg (1926). Ross Verlag published the collectors cards in 1935 for the album Vom Werden deutscher Filmkunst by the 'Cigaretten-Bilderdienst', Altona-Bahrenfeld.

Luciano Albertini in Der Mann auf dem Kometen (1925)
Luciano Albertini in Der Mann auf dem Kometen (1925). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, no. 129. Photo: Phoebus-Film. Publicity still for Der Mann auf dem Kometen/The Man on the Comet (Alfred Halm, 1925).

Leni Riefenstahl in Die weiße Hölle vom Piz Palü (1929)
Leni Riefenstahl in Die weiße Hölle vom Piz Palü (1929). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no. 130, group 40. Photo: Ufa. Publicity still for Die weiße Hölle vom Piz Palü//The White Hell of Piz Palü (Arnold Fanck, G. W. Pabst, 1929).

Wege zu Kraft und Schönheit (1925)
Wege zu Kraft und Schönheit (1925). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no, 131, group 43. Photo: Ufa. Publicity still for Wege zu Kraft und Schönheit/Ways to Strength and Beauty (Nicholas Kaufmann, Wilhelm Prager, 1925). Capture: Morgen (Morning).

Max Schreck in Nosferatu (1922)
Max Schreck in Nosferatu (1922). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, no. 134. Photo: Ufa. Publicity still for the first German horror film, Nosferatu (Friedrich Wilhelm Murnau, 1922).

Paul Wegener and Lyda Salmonowa in Der verlorene Schatten (1921)
Paul Wegener and Lyda Salmonova in Der verlorene Schatten (1921). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, no. 134. Photo: Ufa. Publicity still for Der verlorene Schatten/The Lost Shadow (Rochus Gliese, 1921).

Anita Dorris and Paul Wegener in Svengali (1927)
Anita Dorris and Paul Wegener in Svengali (1927). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no. 135, group 43. Photo: Terra Film. Publicity still for Svengali (Gennaro Righelli, 1927).

Willy Fritsch, Gerda Maurus and Gustl Stark-Gstettenbauer in Frau im Mond (1929)
Willy Fritsch, Gerda Maurus and Gustl Stark-Gstettenbauer in Frau im Mond (1929). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden Deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no. 138, group 40. Photo: Ufa. Publicity still for Frau im Mond/Woman in the Moon (Fritz Lang, 1929).

The Old Glass House of the Eiko Film Studio,
The Old Glass House of the Eiko Film Studio. German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no. 139, group 43. Photo: Eiko.

Small set for a society drama in the old glasshouse
Small set for a society drama in the old glass house of the Eiko Film studio. German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, no. 140. Photo: Ufa.

Heinrich George and Brigitte Helm in Metropolis (1926)
Heinrich George and Brigitte Helm in Metropolis (1926). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture, picture no. 143, group 43. Photo: Ufa. Caption: "Heinrich George plays the scene".

Ungarische Rhapsodie (1928)
Ungarische Rhapsodie (1928). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no. 146, group 43. Photo: Ufa. Publicity still for Ungarische Rhapsodie/Hungarian Rhapsody (Hanns Schwarz, 1928). Caption: "Harvest on a giant estate in Hungary as a backdrop for the film Hungarian Rhapsody".

For the film Anna Boleyn a tournament set is built at the Tempelhof studio
For the film Anna Boleyn a tournament set is built at the Tempelhof studio. German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, no. 149. Photo: Union-Messter-Film. Set for Anna Boleyn (Ernst Lubitsch, 1920).

And as it later appeared in the film.
And as it later appeared in the film. German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no. 150, group 43. Photo: Ufa. Set for Anna Boleyn (Ernst Lubitsch, 1920).

Paul Richter in Die Nibelungen: Siegfried (1924)
Paul Richter in Die Nibelungen: Siegfried (1924). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no. 151, group 40. Photo: Ufa. Publicity still for Die Nibelungen: Siegfried (Fritz Lang, 1924). Caption: The artistic studio forest in the film Nibelungen. Paul Richter as Siegfried.

Model Der heilige Berg (1926)
Model Der heilige Berg (1926). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no. 153, group 43. Photo: Ufa. Model for the film Der heilige Berg/The Holy Mountain (Arnold Fanck, 1926).

Ufa Studio Set
Ufa Studio Set. German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no, 158, group 43. Photo: Ufa. Caption: "Lighting of a small studio scene."

Emil Jannings during the shooting of Der letzte Mann (1924)
Emil Jannings during the shooting of Der letzte Mann (1924). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no. 160, group 43. Photo: Ufa. Publicity still for Der letzte Mann/The Last Laugh (Friedrich Wilhelm Murnau, 1924). Caption: The Last Laugh is filmed, with a fixed camera.

The unchained camera on rails
The unchained camera on rails. German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, no. 161. Photo: Ufa.

The unchained camera on the chassis
The unchained camera on the chassis. German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, picture no. 162, group 43. Photo: Ufa.

Hermann Thimig and Ossi Oswalda in Die Puppe (1919)
Hermann Thimig and Ossi Oswalda in Die Puppe (1919). German collectors card by Ross Verlag in the series Vom Werden deutscher Filmkunst - Der Stumme Film, no. 164, Group 40. Photo: Ufa. Publicity still for Die Puppe/The Doll (Ernst Lubitsch, 1919). Caption: From the film Die Puppe. Trick shot. Ossi Oswalda appears in Hermann Thimig's dream.

See also Vom Werden deutscher Filmkunst, Part 1, Part 2, Part 3, and Part 4.

To be continued next Saturday!

No comments: